Friday, August 2, 2013

experience naik & turun berat badan

assalamualaikum people!

hai, salam ramadhan ke 24 :)

btw, aku baru lepas baca entry fatin liyana about tips menjadi kurus, aku memang 10000% setuju dgn semua tips dia.

aku experience sendiri gain weight dgn lose weight secara natural.

masa aku for 3, aku kurus gila, berat rasa dlm 36kg camtu, sampai ayah aku tegur. lepastu aku risau, from that, aku makan banyak gila and ended up berat aku masa form 5 dalam 48kg.

bila masuk kolej, aku rajin makan tengah malam, makan megi la, roti dgn tuna la. ni sume pengaruh ili ku sayang. kami tdo lambat so tengah malam suffer of hungry. disaster sebab masa tu baru masuk kolej, duduk apartment and rumah tak fully furnish, dapur gas pun takde, so megi, roti tuna la penyedap nye pabila tengah malam. so berat aku naik sampai 52kg. gilo, tu paling berat dalam sejarah hidup aku.

pabila ili quit kolej sbb nk masuk matriks, aku suffer sbb takde kawan makan tengah malam. haha. but then, at that time aku dah masuk semester 2 dan rumah pun kalau tak silap dah berfurnish. aku dah start busy gile dgn study. bagi aku, time study kat kolej dulu adalah zaman menjadi zombie.

assignment banyak gile. setiap weekends bukan masa bersuka ria malahan kami berkumpul di rumah aku selalu nye overnite 3 days 2 nites nak siap kan assignment. dan masa tu aku makan sehari sekali je. tengah hari makan nasi, malam makan burger. selalu nye lah.

then aku masak sendiri. disebabkan aku tak pandai masak dan malas nak belajar, aku SELALU masak makaroni goreng dgn makaroni sup. haa tu je aku duk ulang masak. dgn nasi goreng. no curry, asam pedas dan makanan lazat manusia biasa. muak? memang tapi ku redahi jua.

fast food? kerap bila tahun terakhir bila misha selalu bawak keluar makan. haha. padahal aku bukan penggemar fast food yg tak sihat dan mahai gilaaa.

supplement? yes i did. aku penah makan jamu susut perut weyy masa first year. tapi makan setengah kotak je. then stop. lepastu and aku makan soya melilea. soya melilea tu BAGUS ok. ko makan pukul 6 petang, malam ko memang tak hadap nak makan. kalau ko makan kul 11 pagi, ko memang tak selera nak lunch. melilea ni bagus seriously. tapi aku makan 2 packet je lepastu stop sebab housemate aku lagi sorang quit kolej, masuk maktab. hilang sumber nak membeli.

di samping itu, petang petang, aku dgn kawan2 selalu jugak beriadah. kami suka jogging lepastu lepak kat taman apartment foreigner. best jogging ni. keluar peluh, puas hati :D tapi bila dah masuk sem nak habis, kami stop sebab ada geng rempit. scary ok. plus dgn busy final year project T_T

tak dilupakan, aku jugak join pertahanan awam masa sem mula, around 2 sem kot. petang2 gi kawad. sooo boring, cam skema betol. satu lagi, class dgn apartment jauh la jugak, dalam 200m camtu. nak gi kedai dgn foodcourt pun lagi jauh tambah lg 100m. jalan kaki tu kira rutin, panjat tangga sampai tingkat 4 lagi T_T

hasil nya masa aku keluar je kolej, berat aku 45kg. muahahahaaaa

52kg (december 2009) -----> 45kg (february 2010)

hasil dari soya melilea, makanan sihat hasil air tangan haha, jogging, riadah, kawad, jalan kaki, maka nya berat aku turun dgn banyak. bangga weyyy. haha

then berat aku kira maintain la 45kg kejap naik 46kg 47kg sampai la may 2011.

then between may 2011 (47kg) i gained weight to 52kg up to august 2011.

masa aku short sem, duduk rumah sewa, terpengaruh dgn housemate. aku kuat makan nasi. banyak gila portion nasi aku, mcm org keje buruh. serious. dah tu asyik terbongkang. memang tak productive.

tambahan pulak ni sume akibat gaya hidup tak sihat. aku further study and duduk hostel makan megi je keje. exercise? no way man. sepanjang 3 thn duduk hostel, aku memang tak productive, frankly T_T

2012. masih lebih kurang sama. 50kg+- 52kg.

2013. aku start intern. march, aku puasa 3 hari berturut. puasa ganti. ihiks! berat aku turun sampai la 49kg. yeah!!! aku duduk rumah sewa, makan banyak juga sebab kejap org tu masak, org ni masak, aku masak lagi. sume aku telan. tapi moderately la. bukan mentekedarah.

aku pegi ofis masa intern, parking kadang dekat, kadang jauh, jalan kaki lagi. kat rumah sewa, kadang lif sengal, naik tangga pulak.

conslusion, 52kg ---> 49kg dalam seminggu masa aku puasa ganti tu. haha

__________________________________________________________


so maintain la berat aku yg tak beberapa memuaskan walau turun tapi belum cukup.  target 40kg. target mesti banyak sebab confirm tak cecah 40kg :p

so ni aku list kan does and don't to do:

air gas is a BIG NO!

fast food is a BIG SIN! no mcd kfc etc

biscuit, try to avoid. kalau perlu, sikit saja. be selective sikit.

instant noodle? NO!

baring lepas makan? lagi lah NO. ko nak buncit ke?

avoid makanan manis. eg: kueh muih, gulagula

titbit? NO! keropok mamee ke super ring ke segala maknenek junk foods

kalau kita makan yg makanan di atas pun, please IN A VERY SMALL QUANTITY, JUST RASA je.

jogging (tapi aku tak amalkan jogging pun for a long time a go)

skipping (now i start to skip 200 times a day, kalau rajin, twice a day equal to 400 times. try 50 dulu in a time, then naik sikit lagi 100 lepas tu 200 kali. jangan la sampai seribu kali sehari. my friend cakap it's not good thou ko skipping seribu kali sehari. aku tak berapa catch up apa sebab, dia dah cakap bahasa medic, iolss tak paham. tapi beragak la sampai seribu, too much ok. lpas skipping seribu, tido sehari buat apa. aku baru 200 kali pun rasa penat, cam nak tido terus je. if 200 times a day, it would be possible. plus do some other exercise)

minum susu (so far aku minum susu sunlac. people said it's good in term of nutritional content. google yourself)

aku jugak amal kan makan softgel habatussauda setiap hari. our nabi said, it can cure all kinds of disease except dead.

drink plain water a lot. kawan aku cakap, setiap 25kg berat badan kita perlu kn 1 liter air. so kalau berat ko 50kg, u need at least 2 litres of plain water a day.

kalau gi keje, parking kete jauh sikit. jalan kaki lebih, naik tangga sikit, ringan kan badan uolss. nak apa2, go and get it sendiri. jangan nak jadi king sangat suruh org buat itu ini.

itu je kot yg aku bleh list kan. so far itu je lah yg aku amal kan. semoga lepas ni aku mendapat berat ideal, 40kg. muahahaa. 45kg paling max tu pun kira syukur nikmat dah. i wanna wear my 2 years ago baju kurung. huwaaa!

if possible, i don't want to get any other supplement food of nutritional. i wanna live and enjoy my life dgn makan makanan yg aku suka. as long as aku still punya kesedaran mentekedarah tahap boleh sedar diri. HAHA. eat moderately. aku belum tahap nampak makanan je aku sebat. so, i can bear with it.

as u read at fatin's entry, makan macam biasa, tapi make it into small portion.

so to those yg nak dapat kan berat ideal pun mesti boleh buat.

tambahan pulak sekarang bulan puasa, lagi senang nak kawal kan. rugi kalau time puasa ni kita waste a chance.

so, may u can get some benefits from this entry. it's not about just to get the right weight and maintain your body shape but it's about our health for another 10, 20, 30 years later. insyaallah :)



haih, been missing my friends. kawan sekolah, kolej, bmi, rumah sewa, kawan yg lain2. dear friends, i always remember u. :)

ada sikit lagi ni, petang tadi aku baru dapat berita yg kawan sekolah rendah masa darjah 1-3 kat perlis ni meninggal. syazwani marzuki. because of blood cancer. tak sangka, tak pernah tau dia sakit. she looked normal thou i just saw in FB. tak nampak weird apa pun. semoga Allah tempatkan arwah di kalangan org beriman.

disclaimer: aku pun bukan nye jenis good good person. so please jangan salah sangka. aku dah bertahun tak jogging, gym apetah lagi tak penah jejak. bukan nye makan salad setiap hari pun. apatah lagi excercise 4 kali seminggu, 20 minit setiap sesi gitu memang tidakkk ler. kekadang tak lari jugak makan junk foods, fast foods, cikedis, ice cream. kuat tido mahu pun pemalas buat keje rumah. 

selamat menjalani puasa pada baki kurang 7 hari ni.

No comments: